SFK / Om SFK / Nyhetsarkiv / Nyheter / Eat - Move - Sleep - en viktig brikke i en fotballspillers hverdag

Gutt 1

Eat - Move - Sleep - en viktig brikke i en fotballspillers hverdag

Bookmark and Share

EAT MOVE SLEEP er et samarbeid mellom Norges Fotballforbund, Bama og Eat, som ønsker å sette fokus på helheten i det som skaper sunnhet, god helse og livskvalitet for oss mennesker – nemlig kombinasjonen av riktig kosthold, fysisk aktivitet og nok søvn.

Vi i Skedsmo FK stiller oss bak dette, og ønsker derfor å spre det viktige budskapet videre til alle klubbens medlemmer og foresatte.

Eat - Move - Sleep - en viktig brikke i en fotballspillers hverdag

Grunntanken er å inspirere til at små valg i hverdagen utgjør store forskjeller gjennom et langt liv. Av erfaring vet vi at det barn lærer i ung alder, tar de med seg videre i livet. Derfor er kanskje den viktigste fellesinvesteringen vi gjør som samfunn å bidra til å inspirere barn og unge til gode vaner når det gjelder kosthold, fysisk aktivitet og søvn.

Den norske folkehelsa står overfor betydelige utfordringer. Vi spiser riktignok mer frukt, bær og grønnsaker enn noensinne. Likevel har vi et godt stykke igjen før vi når anbefalingene i de nasjonale kostrådene.

Utfordringene er store når det gjelder fysisk aktivitet. Norske 15-åringer er mer inaktive enn 70-åringene, og dagens unge kan bli den første generasjon noensinne til å leve kortere enn sine foreldre. Livsstilssykdommer som diabetes, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer rammer stadig flere og koster stadig mer – både menneskelig og økonomisk.

På bakgrunn av dette ønsker vi i Skedsmo FK å sette fokus på 3 ting:

EAT – Mat før og etter trening

Alle bør sørge for å spise og drikke noe sunt og næringsrikt før man skal på trening eller kamp. Da orker kroppen mer og konsentrasjonen blir bedre. Også etter trening er det viktig å fylle opp igjen med næringsrik mat og drikke.

Her er forslag til hva barn og ungdom kan spise og drikke: http://www.eatmovesleep.no/eat/

MOVE – Til og fra

I en idrettsklubb har fysisk aktivitet hovedfokuset, men vi ser dessverre at aktivitetsnivået i samfunnet er synkende. Derfor vil vi nå i større grad oppmuntre til at man f.eks. går eller sykler til trening eller kamp. Det samme gjelder til og fra skole, venner, butikken osv.

Her er forslag til en mer aktiv hverdag: http://www.eatmovesleep.no/move/

 

SLEEP – Skjermfritt soverom

For oss er det best at de som kommer til klubben er uthvilte, opplagte og gleder seg til trening eller kamp. Derfor setter vi fokus på en av våre tids største «søvntyver», nemlig skjermer på soverommet. Skjermbruk før sengetid gjør det vanskeligere å sovne i tillegg til stadige innkomne varsler på sms, Snapchat, Instagram osv.  

Mer informasjon og råd til bedre søvn: http://www.eatmovesleep.no/sleep/

Les mer: 

https://www.eatmovesleep.no/

https://www.bama.no/eatmovesleep/

https://www.fotball.no/barn-og-ungdom/eatmovesleep/informasjon-om-eat-move-sleep3/