SFK / Om SFK / Nyhetsarkiv / Nyheter / Hva gjøres ved akutte skader?

Gutt 1

Hva gjøres ved akutte skader?

Bookmark and Share
Hva gjøres ved akutte skader?

Thomas Lund J er utdannet Naprapat.

Hva gjør man ved akutte skader i trening og kampsammeheng.

Her er en ryddig oversikt over hva man skal/bør gjøre.

Presentasjonen er laget av Thomas Lund Johannessen v. A-klinikken - Naprapat.

Her er skjemaet med informasjon

 

Hva gjør du ved en akutt skade?

Ved en akutt skade er det viktig å handle raskt for å redusere hevelse, lindre smerte og forhindre skade blir større. Det er avgjørende at man så raskt som mulig iverksetter tiltak for å forhindre blødning og hevelse. Hvor stor blødningen er, og dermed også hevelsen, er med på å påvirke hvor lang tid det tar før spilleren er tilbake i trening.

Manges favoritt er isposen, men hva gjør den egentlig?

Og finnes det tiltak som er bedre og viktigere? Svaret er: Ja!

De første 48 til 72 timene etter en skade bør man benytte seg av prinsippet kjent som PRICE:
P - Protect - Beskyttelse
Så fort det oppstår skade, er det svært viktig å stoppe aktivitet eller trening umiddelbart. Dette er for å forhindre ytterligere skade og for å redusere blodtilførselen til det skadede området.
R – Rest - Hvile
Her er det viktig å avlaste den skadde kroppsdelen for å hindre en økning i blodstrømmen og dermed en grov skade. Ved ordentlig avlastning kan også kroppens naturlige helbredende prosess gå sin gang. Avlastning kan for eksempel være å bruke krykker ved en skade på nedre ekstremitet.
I - Ice- Is
Isposen er ofte idrettsutøverens favoritt, men man skal huske på at kuldebehandling har to effekter. Isen er hovedsakelig smertelindrene, men har også en liten effekt på blødning. Når du legger til en vanlig ispose på skaden reduseres gjennomblødingen på 2 cm dybde med kun 5-10% i de første 10 minuttene, men med mer enn 50% i løpet av en time. Blodtilførselen reduseres altså betydelig, men det tar tid, og er ikke nok for å stanse blødningen de første, kritiske minuttene etter en skade.
C Compression - Kompresjon
Kompresjonsbehandling med elastisk bandasje er det viktigste tiltaket for å redusere blødning i muskelen. Jo raskere desto bedre! Hvor raskt du får på trykket påvirker hvor lang rehabiliteringsperioden vil være. En tommelfingerregel kan være: Jo raskere trykk, jo raskere retur til idrett eller aktivitet etter en skade. Man kan faktisk redusere blodtilførselen med 95% iløpet av få sekunder.

Stram den elastiske bandasjen godt, og hvis skaden er vellokalisert (som f.eks ved en lårhøne) kan man bruke en pellot, hockeypuck eller lignende rett over det skadede området for å øke det lokale trykket.
E Elevation - Høyde
Elevasjon er et tiltak for å redusere blødningen. For at dette skal være effektivt, må den skadede delen løftes 30 cm over hjertets nivå.

 

Artikkelen er skrevet av Skedsmogutt og naprapat Thomas Lund Johannesen, og har tidligere vært publisert på www.aklinikken.no sin blogg.